09 juli 2022

Domaines Delon Clos du Marquis AOC Saint-Julien 2008

domaines-delon-clos-du-marquis-saint-julien
Ik waag me weer eens aan een Bordeaux. Geen Grand Cru ook al lees ik her en der dat het niveau daarvan wel gehaald wordt. Ik hoop dat dat ook voor oogstjaar 2008 geldt. De gebruikte druivenrassen zijn cabernet sauvignon 55%, merlot 41%, cabernet franc 3% en petit verdot 1%. Het alcoholpercentage bedraagt 13,66(!) procent, twee cijfers achter de komma nauwkeurig. De helft van de wijn rijpte in nieuw Frans eikenhout. Er komt een lange kurk uit de hals. In het glas helder, dieprood, een hint van baksteenrood in de rand, kleurintensiteit 3 uit 5. De eerste snuif op de stille spiegel geeft hout en leer. Na het walsen met het glas komt daar rijp zwart zondoorstoofd fruit voor in de plaats, of liever: op de voorgrond erbij. Na nog eens vijf minuten komt er ook rood fruit bij, bessen, kersen, rozenbottel. Hij komt los nu. Ingeschonken rond de vijftien graden, laat 'm maar zachtjesaan opwarmen in het glas. In de mond een klein fruitig zoetje, fraai gedoseerde zuren, iets drogende tannines (2 uit 5), klein bittertje, heel sappig, speekselopwekkend, lange afdronk, perfecte balans. Enorme hoge smaakintensiteit, rijp zwart fruit, rood fruit, citrusfruit zelfs. Pruimen, kersen, grapefruit, rozenbottel, bramen, hout, leer, kruiden. Voor mij niet heel erg herkenbaar als zijnde Bordeaux maar dat komt wellicht omdat ik teveel slechte Bordeaux' heb geproefd, uitzonderingen als de Grand Cru's daargelaten. Ik voel dat ik met deze wijn op het niveau ben beland van hoe Bordeaux behoort te zijn. Het smaakt in mijn optiek redelijk hetzelfde als een mooie Rioja Gran Reserva maar iets sierlijker, slanker. Dit drink ik met veel plezier, zelfs van een klassiek oogstjaar zoals 2008 was. Ongetwijfeld dankzij de kunde en vaardigheid van het team onder aanvoering van wijnmaker Jean-Hubert Delon. Op dag twee wordt de wijn iets verfijnder, subtieler. Het hout gaat nog meer de wijn in ten faveure van het fruit. Dus flink door de aerator halen of overklotsen in een karaf. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.