23 juli 2022

Domaine Villebois AOP Pouilly-Fumé 2020

domaine-villebois-pouilly-fumé
Wijnen van de druif sauvignon blanc reken ik niet tot mijn favorieten, over het algemeen gesproken dan. Groen, hard, astringent, vooral de exemplaren uit het Loire-gebied. Een plezierige uitzondering daarop vind ik de Pouilly-Fumé. In deze appellatie doet men iets anders met wijnen van deze druif. Wat precies weet ik niet te vertellen maar de wijnen zijn ronder, hebben meer smaak en blijven toch zeer kenmerkend voor de druif. Er wordt gezegd dat dit vooral te danken zou zijn aan het terroir. Kalkrijke bodems van silex, vuursteen. Het zou een rokerige geur en smaak afgeven aan de druiven. Vandaag heb ik weer eens een exemplaar in m'n glas die volledig voldoet aan mijn hoopvolle verwachting. Hij komt bij de Jumbo vandaan, alcohol is 13% en er heeft geen houtcontact plaatsgevonden. In het glas helder, prachtig fonkelend licht goudgeel. In de neus hét kenmerk van de druif: kattenpis... euh... buxus. Kattenpis schijnen we niet meer te mogen zeggen alhoewel ik vind dat het wel de lading dekt. Ik bedoel het alleen als een objectieve manier om een geur te omschrijven zonder uiteraard het negatieve bij-effect van het onsmakelijke. Het silex-effect is ook aanwezig in het aroma, vuursteen, mineralig, hooi, citroen, ananas. In de mond droog, hoge zuren maar verfijnd en precies, mooie balans tussen filmend en strak, micro-bittertje, warme en lange afdronk. Gemiddelde smaakintensiteit en -concentratie, citroen, ananas, hooi, mineraal, buxus, kruisbes. Heel erg verfrissend en dorstlessend zou ik bijna willen zeggen. Mooi als aperitief of bij een frisse salade met jonge geitenkaas.