15 juli 2022

Domaine Muré AOC Alsace Pinot Gris Pierres Sèches 2018

domaine-mure-alsace-pinot-gris-pierres-seches
Ik zie meerdere jaargangen in het schap staan, ik schuif de jongste opzij om jaargang 2018 te kunnen pakken. FIFO werd hier kennelijk niet gebezigd. Later bleek het een gouden greep te zijn geweest. Van dit biologische domein heb ik goede verhalen gehoord en ook al mooie dingen geproefd. Tagliatelle in een dikke, romige paddenstoelensaus, zalmblokjes en witte asperges stond er op het menu. Deze wijn sloot perfect aan. In het glas helder, redelijk intens goudgeel gekleurd. Het aroma van vooral bruine appel, boenwas, champignon, lychee, perzik, kamille. Gerijpt maar wetende wat er op mijn bord ligt verwacht ik dat het helemaal goed komt. In de mond een heel klein fruitig zoetje, fraaie hoge zuren, meer strak dan filmend, iets drogend op het tandvlees, klein bittertje, lange en warme afdronk. Intense smaak, bruine appel, lychee, kamille... hele aparte sensatie bij elkaar. Zoals ik al zei: bij het eten was het een perfecte match. Nog net geen 1+1=3 belevenis maar dicht er tegenaan. Alcohol is 14% maar liefst, da's voor een witte wijn nog best hoog, geen hout, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.