28 mei 2022

Domaine Marcel Deiss AOC Alsace Engelgarten 'Le Jardin des Anges' 2014

domaine-marcel-deiss-engelgarten-jardin-des-anges
Altijd netjes in de wijnklimaatkast bewaard, geen twijfel aan de vaardigheid van de wijnmaker en de kwaliteit van zijn wijnen maar toch ben ik een beetje huiverig om wat ik zal aantreffen wanneer ik deze witte wijn uit oogstjaar 2014(!) ga ontkurken. In het glas is-ie helder, prachtig donker goudgeel. Toch wel wat licht oxidatieve tonen die als eerste mijn neus bereiken, ingedroogde honing, bruine appel, boenwas maar het stoot me niet af. Na walsen met het glas komen er wat tonen van tropisch fruit bij, mango, perzik. In de mond is het een compleet feestje! Prachtig gedoseerd en aangenaam zoetje gevolgd door ragfijne hoge zuren, perfect in balans. Geen bitters, niet alcoholisch, lange talmende afdronk. Prachtige hoge smaakconcentratie, ingedroogde bloemenhoning, ananas, citroen, perzik, mango. Speekselopwekkend, hoge doordrinkfactor, groot verlangen naar glas nummer twee. Of ik 'm nog veel langer had kunnen bewaren durf ik niet te zeggen, ik vind 'm daarvoor op dit moment te mooi, mooi genoeg, precies goed, à point. Een machtig interessante blend van de biodynamisch geteelde druiven riesling, muscat, pinot blanc, beurot (in de Elzas een synoniem van de pinot gris), en pinot noir (wit gevinifieerd), alcoholpercentage is 13,5%, geen hout, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.