07 mei 2022

Bodegas Isidro Milagro DOCa Rioja Finca Besaya Blanco 2019

bodegas-isidro-milagro-rioja-finca-besaya
Ik heb (weer eens) besloten om mijn wijnvoorraad grondig onder de loep te nemen, een koopstop in te gelasten en op te drinken wat op moet. Mijn verzamelwoede moet verleden tijd worden! Wijn is om te drinken en regelmatig vind ik wijnen in m'n voorraad die allang geopend hadden moeten zijn. Soms kan het nèt, heel af en toe is de wijn over de top maar wijn moet gedronken worden zoals de wijnmaker hem bedoeld heeft. Laten we wel wezen, bewaarwijn wordt steeds minder gemaakt. Ik trek wat open. Deze witte Rioja van het druivenras macabeo, in de regio zelf viura genoemd. Bij Rioja denk je al gauw aan rood met een bak hout maar er komt ook fraai wit vandaan. Tien procent van het opppervlakte aan wijngaarden bestaat uit witte druiven. Daarbij horen onder meer ook de malvasia blanca en de garnacha blanca. Vandaag heb ik echter een monocépage in m'n glas. Helder, fonkelend strogeel, redelijk intens gekleurd. Licht aromatisch, grassig, hooi, mineralig, peer. In de mond beendroog, hoge zuren, strak, middellange afdronk. Geconcentreerde smaak, vooral citroen, mineralig, grassig, al opwarmend komt er een hintje peer bij. Heel verfrissend, een dorstlesser, een smaakpapillen-teaser, een paletcleanser. Alcohol is 12,5%, geen hout, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.