26 mei 2022

Bodegas Campante DO Ribeiro 'Adeus' 2021

bodegas-campante-adeus
Als het op smaak aankomt laat ik me meestal niets aanpraten. Wat de een lekker vindt, hoeft mij niet automatisch te bekoren en vice versa. Wanneer wijnschrijver Harold Hamersma echter het cijfer 9 toekent aan een wijn, hem bovendien ontzettend leuk weet te omschrijven én hij ook nog eens in de aanbieding is dan laat ik me toch verleiden. Deze Spaanse witte uit de regio Ribeiro is een blend van de druivenrassen trajadura, lokaal treixadura geheten, en torrontés, een druif die vooral in Argentinië furore maakt. Bij de PLUS normaal zes euro, nu met 25 procent korting. Alcohol is 12,5%, geen hout. In het glas helder, licht strogeel met groene reflecties. In de neus gemiddeld aromatisch, anijs, zonnebloem, meloen, peer, gele appel. In de aanzet een klein fraai fruitig zoetje, hoge zuren, fris, strak, goed in balans. Behoorlijke smaakintensiteit, citroen, meloen, peer, anijs. Speekselopwekkend en dorstlessend. Lekker zomerse wijn.