20 mei 2022

Wijnhoeve De Kleine Schorre BGA Zeeland Schouwen-D®uiveland Auxerrois+ Selection 2018

wijnhoeve-de-kleine-schorre-zeeland-auxerrois
Een wijn van de druif auxerrois had ik slechts één keer eerder op Wijn-Blog beschreven. Van Wijnhoeve De Kleine Schorre uit Zeeland heb ik van het oogstjaar 2018 twee verschillende versies in m'n kelder. Wat ik nu in m'n glas heb, heeft op het etiket de toevoeging "Selection" en op het achteretiket staat "L-Selectie 3" te lezen. Ik heb ook nog een ander exemplaar zonder de toevoeging "Selection" en met aanduiding "L-Selectie 9". Ik vermoed dat het iets met verschillende percelen en de ligging daarvan te maken heeft. Ik ga ze in ieder geval achter elkaar proeven en bespreken om te zien of er grote verschillen tussen zitten. Wat me, vooruitlopend op m'n omschrijving, gelijk even van het hart moet is dat deze wijn, die toch al wat belegen is gezien het oogstjaar, nog steeds enorm fris en fruitig is. Van ouderdomsverschijnselen geen spoortje te vinden. Of het zou de kleur moeten zijn. Die is behoorlijk intens geel, tegen het licht-oranje aan. In de neus gematigd aromatisch, droog, licht kruidig, floraal, hintje mango. In de mond een heel aangenaam en fruitig zoetje gevolgd door mooie hoge zuren, strak, droog, lange afdronk. Intense smaak, ananas, mango, citroen, fris, loepzuiver. Wat een fantastisch "product" is dit toch. Wellicht vind ik 'm zo lekker juist omdát hij een aantal jaartjes heeft mogen rijpen. Zoals de wijn nu is vooral niet vermoeien met een spijscombinatie. Dit is een borrelwijn, een terraswijn, een picknick-in-het-parkwijn, een strandwijn. Laat Zeeland nou vergeven zijn met uitgestrekte stranden, dat komt goed uit. Alcohol is 12,5%, geen hout, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak, bijvoorbeeld Brederode Wijnkopers.