17 mei 2022

Cono Sur DO Valle del Bio-Bio Single Vineyard Block n° 23 Rulos del Alto Riesling 2016

cono-sur-single-vineyard-block-23-riesling
Eigenlijk maak ik zelf nooit de combinatie asperges met Riesling maar ik zag 'm regelmatig voorbij komen op m'n tijdlijn. Dan ga ik het ook maar eens proberen zij het dan uiteraard met een exemplaar dat al wat jaartjes extra heeft mogen rijpen. En je verwacht het niet maar hij komt uit Chili. Van het grote merk Cono Sur had ik al twee keer eerder de "Block 23" geproefd. Eerst van een jaar oud. Toen eentje die ik drie jaar had laten rusten. Nu dan eentje die zes jaar heeft mogen rijpen vanaf het oogstjaar. En wat mij betreft mag en kan deze nog langer in je kelder vertoeven als je dat wilt. In het glas helder, intens strogeel van kleur, heel licht pétillant. Bovengemiddeld aromatisch, gedroogde bloemenhoning, ananas, citroen, floraal, kamille. In de mond een heel klein en karakteristiek fruitig zoetje maar verder droog, hoge zuren, meer strak dan filmend, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, citroen, limoen, ananas, zonnebloemolie, grassig, hooi. Licht rijpe tonen maar eigenlijk nog piepjong voor een Riesling. De combinatie met asperges klopte niet maar dat zal met de bereiding van de asperges te maken hebben gehad. Die gingen gepaard met een rijke, dikke saus met iets aardse tonen, truffel, zalm en tagliatelle pasta. Zowel het gerecht als de wijn bleven overeind maar het was geen match made in heaven. De wijn zelf is zeer kenmerkend voor het druivenras en voor een Rieslinglover een uitstekend exemplaar, bovendien heel betaalbaar. Wanneer je zelf dan nog het geduld kunt opbrengen om hem minimaal tien jaar of langer te laten liggen dan ben je spekkoper. Alcohol is 13%, geen hout, mijn exemplaar kwam bij de Albert Heijn XL vandaan. Normaal net geen dertien euro, in de bonus iets meer dan negen euro. Helaas zit hij niet meer in hun assortiment. Gemiste kans.