30 april 2022

Azienda Agricola Le Masciare DOCG Greco di Tufo 2017

azienda-agricola-masciare-greco-di-tufo
Toegegeven: deze wijn was ik een beetje "vergeten" in m'n kelder. Dat heeft onder meer met de prijs te maken. Ik heb de neiging om eerst de goedkopere flessen te openen zodat ik de duurdere, lees: het lekkerste, voor het laatst kan bewaren. Met z'n prijs van net iets meer dan vijftien euro schoof ik het openmoment van dit exemplaar steeds voor me uit. Oogstjaar 2017 voor een witte wijn is echter al redelijk aan de rijpe kant. Laat ik hem nu maar eens inschenken dan. Qua kleur is het bijna een oranje wijn geworden. Helder, heel licht pétillant, een intens fonkelende goudgele tot geeloranje kleur in het glas. Gemiddeld aromatisch, hooi, zonnebloemolie, steenfruit, kamillethee, tropisch fruit. In de mond vallen de best hoge zuren als eerste op, droog, mooie balans tussen filmend en strak, klein bittertje, warme en lange afdronk, alcoholpercentage is 13,5%. Hoe meer lucht de wijn krijgt hoe fruitiger hij wordt. Vooral tropisch fruit krijgt nu de overhand in de smaak, mango, lychee, perzik. Wanneer de fles een nacht in de koelkast heeft gestaan worden de rijpe tonen iets gemaskeerd. Ik denk niet dat ik 'm veel later had moeten openen maar hij is alleszins drinkbaar en op gastronomisch gebied kun je hier zeker nog wat mee. Persoonlijk hou ik wel van wat rijper wit dus vandaag pakt het goed uit voor me. Voor versere exemplaren kun je terecht bij de wijnspeciaalzaak.