09 mei 2020

Stormhoek WO Western Cape Rosé 2019

Weer een supermarktwijn! De derde op rij alweer. Op die manier daalt het aandeel ervan in m'n voorraad aanzienlijk terwijl de gemiddelde flesprijs daarentegen stijgt, die ligt nu op bijna 21 euro. Eigenlijk koop ik alleen nog wijn in de supermarkt wanneer iets "in de bonus" is en bestemd voor de niet zo kritische consument die af en toe bij mij over de vloer komt. Meestal is het dan rosé, niet duurder dan drie euro per fles. Soms zit daar spul tussen waarbij ook ik me nog verbaas over de kwaliteit. Die is namelijk absoluut niet verkeerd. Uiteraard ook niet uitzonderlijk maar meer in het genre: "correct vervaardigd en helemaal niks mis mee". Dat mijn eigen criteria veel hoger liggen moge inmiddels bekend zijn maar ongecompliceerd wegklokken wordt ook door mij zo nu en dan geapprecieerd. Met de Viña Tridado Fortaleza del Rey dacht ik mijn nieuwe "huisrosé" te hebben gevonden maar dit blijkt dan weer geen artikel in het vaste assortiment te zijn. Het exemplaar van Stormhoek vandaag dan weer wel. Vaste waarde in het schap van de AH en ook regelmatig in de bonus. "Niet-moeilijk-doen-rosé". Hoge zuurtjes, klein fruitig zoetje, citrusfruit, citroen, limoen, grapefruit, beetje aardbei. Speekselopwekkend, sappig, uitstekend aperitief, lustopwekkend (en dan heb ik het over voedsel hè...). Alcohol is 12%, overwegend merlot maar het zou ook 100% merlot kunnen zijn, de site is niet duidelijk daarin, geen hout.