08 mei 2020

Emiliana Organic Vineyards DO Colchagua Valley Coyam 2015

Het lijkt alsof ze bij Emiliana met de Coyam 2015 hebben gekozen voor een stijl die beter past bij de kenmerken van een oplegwijn dan voor het plezier op de korte termijn. Zonder nu meteen in details te treden valt me meteen op dat hij iets minder zwoel en vol is dan de voorgaande oogstjaren. De zuren lijken toegenomen, de tannines duidelijker aanwezig, tevens is het aandeel cabernet sauvignon in deze blend weer een klein beetje gestegen terwijl de merlot na een forse daling door de jaren heen nu helemaal is verdwenen. Zou hier een bepaalde visie achter zitten of is dit simpelweg het gevolg van de grillen van het oogstjaar? Graag zou ik dat weer willen toetsen middels het aanleggen van een voorraadje en om de vijf jaar er eentje opentrekken maar dat experiment ben ik al aan het toepassen met oogstjaar 2012. Het eerste exemplaar daarvan beschreef ik in 2017 op Wijn-Blog en de volgende staat gepland voor 2022. Terug naar vandaag en de 2015. Op dag één is het houtgebruik evident op de stille spiegel, op dag twee is dat beter geïntegreerd. Verder rijp rood fruit, zwart fruit, kersen, tikkie animaal, leer. Hoge zuren, tannines 2 uit 5, iets drogend, alcoholisch, klein bittertje, lange afdronk. Intense smaak, rijp zwart fruit, kers, pruim, hout, leer, heel sappig. Onlangs laaide weer eens (de zoveelste) discussie op omtrent "supermarktwijn". Het toeval wil dat de Coyam ook in de supermarkt staat maar wat mij betreft absoluut zonder negatieve associatie. Dat je voor een exemplaar zestien euro mag neertellen draagt daar zeker aan bij. Dit is "zeg maar" de buitencategorie supermarktwijn. Vergelijkbaar met een Châteauneuf-du-Pape van Perrin die voor zestig euro bij de Franse "Super U" te vinden is. De uitzonderingen om ook de nouveau riche naar je winkel te lokken. Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat de duurdere wijnen ook daar aangeschaft kunnen worden. Alcohol is 14,8%, de blend bestaat dit jaar uit syrah 44%, carmenère 30%, cabernet sauvignon 12%, mourvèdre 4%, malbec 4%, garnacha 2%, tempranillo 2% en petit verdot 2%, veertien maanden rust in nieuw, tweede- en derdejaars Frans eiken (geen Amerikaans eiken dit jaar), verkrijgbaar bij de Albert Heijn XL. Deze biodynamische wijn blijft me elk jaar weer boeien en wederom komt-ie bij mijn aanraders.