23 mei 2020

Les Granges des Domaines Edmond de Rothschild AOC Haut-Médoc 2015

Geen verhaal over hoe ik tot de aanschaf van dit exemplaar ben gekomen, de historie van het wijnhuis of andere smeuïge of wetenswaardige feitjes. Gewoon het doorspitten van een Excel-sheet met m'n voorraad en dan een keuze maken op basis van jaartal, aanschafdatum, aanschaflocatie en niet onbelangrijk: waar heb ik op dit moment zin in? Sprankel, wit, oranje, rosé, rood, zoet, droog... keus genoeg. Dan kan ik ook nog kiezen of ik iets uit m'n "dubbele voorraad" ga opentrekken waarover ik al geblogd heb in het verleden of dat ik iets nieuws opentrek waarbij ik mezelf min of meer verplicht, in ieder geval de eerste paar slokken, de wijn te analyseren en notities te maken voor Wijn-Blog. Geen straf hoor want analyseren doe ik bij elke wijn ook al schrijf ik er niet over. Dat is nou eenmaal een direct gevolg van het volgen van wijneducatie, je kunt niet meer onbevangen een "wijntje" alleen maar "lekker" vinden. Wanneer ik bij vrienden thuis over de vloer kom zijn ze toch wat nerveus of de wijn die ze, speciaal voor mij, in huis hebben gehaald wel goed genoeg is. Ik wind er ook nooit doekjes om en zeg het ronduit wanneer ik de wijn niets vind maar dan leg ik wel uit waarom. En uiteraard gaat de fles toch leeg, niet uit beleefdheid maar in negen van de tien gevallen omdat het een enorm makkelijke en toegankelijke allemansvriend is waar op zich geen fouten in zitten en valt in de categorie "dertien-in-een-dozijn-wijn". En daar zijn er best veel van. Terug naar deze Bordeaux-wijn uit het sublieme oogstjaar 2015. Hij ruikt weer eens heel subtiel naar Frankrijk. Zwoel, notig, aards, rood fruit, zwart fruit, kruiden, rozenbottel, cederhout. Het mondgevoel hoort bij 2015: zijdezacht, rijpe tannines, fraaie zuren, sappig, klein bittertje, lange afdronk. Smaakintensiteit 3 uit 5, veel fruit, vooral rood fruit, bessen, bramen, klein beetje hout, licht aards, leertoon, droppige finale. Degelijke doordrinkfactor, complexiteit hoger dan gemiddeld. Absoluut niet "Grand-Cru-Classé-waardig" maar schuurt tegen de onderkant van de onderkant daarvan aan. Een blend van de druivenrassen merlot en cabernet sauvignon, alcohol is 13,5%, twaalf maanden rust in tweedejaars eikenhout. Verkrijgbaar bij de grotere supermarkt en de wijnspeciaalzaak.