02 mei 2020

Château Mauléon Claude Vialade AOP Côtes du Roussillon Villages Caramany 2016

"Lekker boers in de neus. De smaak van rookworst. Champignon, aards, droppig, oude kaas, sappig, tannines 3 uit 5, licht drogend op het tandvlees, tikje groen maar goed gedoseerd, rond, rijp fruit, mooie zuren. Roestig, rustiek, vlezig. Instapcomplexiteit. Heerlijk." Dat was wat ik opschreef terwijl ik van de wijn genoot. Kort en bondig, ik had op dat moment even geen zin om de woorden verder uit te werken. Het is voor mij belangrijk om "live" mee te schrijven terwijl ik een wijn aan het proeven ben. Achteraf proefnotities uitwerken resulteert maar al te vaak in standaard "riedeltjes" terwijl veel wijnen beter verdienen. Omdat ze positieve emoties losmaken bijvoorbeeld, emoties die je achteraf teruglezend niet meer kunt oproepen en er daarom minder bezielend over schrijft dan dat je zou willen. En eigenlijk zou je de wijn opnieuw moeten kunnen proeven wanneer je je eigen woorden terugleest. Gelukkig lukt me dat met deze relatief summiere omschrijving. Vooral over het woordje "instapcomplexiteit" had ik goed nagedacht. De wijn zit precies tussen een hele toegankelijke allemansvriend en een gemiddeld complexe wijn in. Hij is niet te makkelijk maar wel begrijpbaar voor een "gemiddeld publiek". Licht complex in de zin van "twee, hooguit drie laagjes". Te weinig om het een echt complexe wijn te noemen. Instapcomplexiteit. Dus dat. En voor ieder ander die niet zo moeilijk zoals ik over wijn doet is het gewoon een lekkere wijn die veel waar voor je geld geeft. Alcohol is 13%, druivenrassen syrah 45%, carignan 40% en grenache noir 15%, geen hout, macération carbonique voor de carignan en de helft van de syrah. Verkrijgbaar bij De Proeftafel te Zeist.