21 juni 2019

Luigi di Ubaldo DOC Abruzzo Pecorino Diubaldo Paré 2015

"De daad bij het woord voegen". In m'n vorige blogpost schreef ik dat ik m'n voorraad "oude" witte wijnen maar weer eens onder de loep zou nemen, bij deze dan. Weer eentje uit oogstjaar 2015. Intens geel in het glas, eerder licht oranje, pétillant ook. Dit keer voor de verandering geen ingedroogde honing in het aroma. Tonen van toast, gistcellen, wit brood, brioche, overweldigend alsof ik een prachtige vintage Champagne aan het besnuffelen ben! Daar tussendoor proberen wat vluchtige aroma's van gedroogd tropisch fruit te komen, perzik, mandarijn, abrikoos. Een enorm intrigerende en complexe neus. Een zacht mondgevoel, voldoende zuren, balancerend tussen strak en filmend, licht drogend, klein bittertje, ellenlange afdronk. Iets hoger dan gemiddelde smaakintensiteit, gist, toast, perzik, abrikoos, citroen, ananas, honing, limoen. Gegrilde gamba's in knoflook erbij lijkt me heerlijk. Hele aparte wijn en bij mij betekent dat altijd iets positiefs. Prachtig stoffen etiket ook. Alcohol is 14%, geen hout, verkrijgbaar bij de (online) wijnspeciaalzaak.