19 juni 2019

Domaines Delon Château Potensac AOC Médoc 2009

Schrijf ik onlangs nog dat ik vind dat oogstjaar 2009 gulle wijnen heeft voortgebracht, word ik vandaag geconfronteerd met het tegendeel. Op zich is het nogal een generaliserende uitspraak en geldt het uiteraard niet voor elk gebied waarin men druiven teelt en wijnen maakt maar van een Bordeaux dacht ik dat het nog wel op zou gaan. Niet dus. Dieprood in het glas. Een ingetogen neus, hout, licht animaal, leer, zwart fruit. Droog in de mond, hele hoge zuren, drogende en rauwe tannines (3 uit 5), hard mondgevoel, stalig. Rijp zwart fruit, leer, jodium, gemiddelde smaakintensiteit. Dit lijkt mij zo'n wijn die in de verkeerde fase van z'n "leven" is geopend. Een paar jaar eerder zou hij waarschijnlijk guller zijn geweest, tien jaar later zou het wellicht meer een geheel zijn geworden. In plaats van Château Potensac lijkt het meer op een Château Potentie. Schoolvoorbeeld van waarom sommige Bordeaux-wijnen pas twintig jaar na oogst dienen te worden geopend. Het probleem vaak is dat je dat pas weet wanneer je hem hebt geopend en dan is het te laat. Tenzij je er meerdere exemplaren van op voorraad hebt natuurlijk maar dat is tegen mijn natuur. Een blend van 48% merlot, 38% cabernet sauvignon en 14% cabernet franc, alcohol is 14,35%, veertien tot zestien maanden rust in Frans eikenhout.