Dat Ilja Gort af en toe wat tegendraads is weten we inmiddels. Doet graag dingen op zijn manier en is nooit wars van een goede publiciteitsstunt. Qua marketing zit het ook wel "snor" bij deze ex-reclameman getuige zijn nieuwste creatie: Slurp! (de wijn). Die valt wel op in het schap bij de grotere Albert Heijn winkels, en dat voor €3,99. Alcoholpercentage 12%. Vreemd genoeg staat er geen jaartal vermeld op de fles, maar gaandeweg het proeven vermoed ik hier met een 2010 te maken te hebben. Allereerst magenta tot paars in het glas. Op de stille spiegel al vrij intens ruikend. Hier krijg ik gelijk al de associatie met de Beaujolais Nouveau die ik heb geproefd. Ook hier speculaas en de geur van die roodgekleurde peervormige zuurtjes van vroeger, maar ook een hele kleine hint banaan.
In de smaak komt dit ook allemaal terug, gelukkig. Een aparte smaak die begint met een minizoetje in de aanzet, maar die daarna overgaat in een vrij agressief zure smaak, veel te overheersend, welke dan overgaat in een te hoog bitter. Hij is redelijk tannineus en wat er niet in voorkomt is de smaak van cederhout, wat ik van de cabernet sauvignon juist zo kenmerkend vind. De balans is ver te zoeken in deze wijn en het enorme bitter en zuur, in combinatie met het vrij lage alcoholpercentage, doet mij vermoeden dat de druiven nog onrijp waren op het moment van de pluk. Het is een Vin de Pays d'Oc, druiven uit de Languedoc dus, waar wijn met een percentage van 14% eerder regel dan uitzondering is. Als het een oogst uit het jaar 2009 zou zijn, zou er echt meer alcohol in moeten zitten, vandaar dat ik denk dat het oogstjaar 2010 betreft, en dan misschien zelfs in een wat koeler gedeelte van de Languedoc.