17 november 2011

2011 Beaujolais-Villages Nouveau Joseph Drouhin Primeur

Beaujolais #NouveauDay vandaag "all over the world". De derde donderdag in november wordt dit type wijn vrijgegeven voor de verkoop. Vroeger, ik spreek van de jaren 70, was het een hele hype en gingen er zelfs winkels speciaal om middernacht voor open. Het imago is al sinds lange tijd aangetast door de kwaliteit die te wensen overliet. Bovendien, wanneer je het hele jaar door prachtige cru's du Beaujolais of Beaujolais-Villages' kunt drinken, waarom zou je je dan blindstaren op die ene dag in het jaar? Onder invloed van Twitter doe ik daar dit jaar toch eens aan mee. Het fotootje van de fles nu eens niet met wat zonnig groen op de achtergrond, want vandaag was het mistig en dat trok maar niet weg. Joseph Drouhin is een producent die je bij de Gall & Gall veel ziet liggen, maar daar hadden ze deze niet. Mijn exemplaar kwam bij slijterij Traverse uit Utrecht vandaan en kostte €8,50 alcoholpercentage 12,5%. Magenta is uiteraard de kleur van deze zeer jonge wijn. In de neus één en al fruitigheid waarbij natuurlijk framboos de hoofdrol speelt. Ook een beetje speculaas en peperkoek komen naar voren. En wie kent die peervormige roodgekleurde zuurtjes nog van heel vroeger? Dat zit ook heel sterk in het aroma. Wauw, met een fluwelenzacht mondgevoel glijdt de eerste slok mijn mond binnen. "Framboos!" schreeuwt hij het daar uit. Ook de peperkoek komt in de smaak terug. Zoet in de aanzet maar toch erg drogend in de mond. Tannines? Waar zijn ze? Een hele lichte aanslag op m'n tanden, maar dat is dan ook alles. Houtopvoeding heeft deze natuurlijk niet gehad, macération carbonique is de vinificatie-methode die zeker voor de Nouveau wordt gehanteerd. Hierdoor behoudt de wijn zijn fruitigheid, is de kleur intens purper/magenta en is hij gelijk op dronk. Dit is een type wijn waar Robert Parker hard voor wegloopt denk ik, maar ik hou er wel van. Daarnaast vind ik de kwaliteit van deze Joseph Drouhin Primeur zeer goed.