17 maart 2012

Les Plantiers Vin de Pays de l'Agenais

Beterwijn.nl €5,45 alcoholpercentage 11,5%. Geen oogstjaar vermeld. Het druivenras sémillon zie je niet zoveel als mono-cépage wijn. Vaak zit-ie in de blend met muscadelle en/of sauvignon blanc. Hij zit onder andere ook in de zoete wijnen van Sauternes. Vandaag heb ik echter een droge versie te pakken. De fles ging 's middags open en eigenlijk 's avonds pas kwam hij het beste tot zijn recht. Al die uren zuurstof deden hem kennelijk goed. De kleur was vrij intens stro-geel. In eerste instantie lijkt het alsof ik kurk ruik, maar later op de dag heb ik door dat ik het aroma van gistcellen ervaar. Een klein beetje champignons en getoast wit brood is wat ik ruik. Qua fruit zit er iets van citroen in. De smaak van toast komt ook heel sterk in de smaak tot uiting. Hij is droog, behoorlijk filmend in de mond, en blijft redelijk lang hangen. Er is een mooie balans tussen zoet en zuur. Vooral door die toast-toon vind ik hem erg aangenaam.