21 oktober 2011

Verzoekje: Candido Salice Salentino DOC Rosso Riserva 2005

Deze wijn komt bij de grotere AH vandaan voor €4,99 alcoholpercentage 13%. Druivenrassen alsmede verhoudingen zijn niet op het etiket vermeld maar aangezien het een Salice Salentino is kan ik er bijna zeker van uitgaan dat het hier een blend betreft van de rassen negroamaro en malvasia nera. Eerder had ik in Restaurant Marnemoende al een zelfde soort wijn uit Apulië gedronken en die beviel me goed. Eens kijken of deze daaraan kan tippen. Allereerst de kleur: Italiaanse wijnen staan erom bekend dat ze eerder wat oxidatieve kenmerken vertonen bij ouderdom en ook in dit geval is de kleur helder rood met een oranje, bijna terra cotta gekleurde rand. Hij komt uit 2005 en heeft een houtopvoeding van 30 maanden genoten, dat laatste is gelijk merkbaar op de stille spiegel. De eerste slok onthult een frisse aanzet, nauwelijks tannines, smaakintensiteit is niet zo hoog, hij lijkt vrij licht te zijn. Deze wijn moet je echt wel karafferen want pas na een kwartiertje komt het fruit door het hout heen zetten. Vers rood fruit, aardbei, kersen en bessen. Mooie zuurgraad, nauwelijks restzoet, maar gortdroog is deze nu ook weer niet, lekker sappig. Een ontzettend lange afdronk, ruim over de 10 seconden. Na even "afkoelen" blijkt het hout mooi te integreren in de wijn en blijft er naast een beetje vanille alleen nog fruitigheid over. Wauw! Serveer dit in een restaurant en je kunt er gerust 5 euro per glas voor vragen. Bourgondisch mooi zou ik hem willen noemen! Ik ga hier toch wel een paar glazen van doorslikken, vrees ik. Bij mijn aanraders!