08 september 2011

Provins Premium Fendant 2009

Alcoholpercentage 12% €9,99 moest ik er bij de Gall & Gall voor neertellen. De prijs wat aan de hoge kant, maar dat komt volgens mij deels omdat de export vanuit Zwitserland niet zo hoog is en de rendementen laag. Ondanks dat is wijn van de chasselas druif, of fendant zoals hij in Zwitserland heet, de traditionele begeleider van kaasfondue. Hij is licht strogeel in het glas, echt jong is deze fles uit 2009 al niet meer. Ik moet ook zeggen, de fruitigheid is ervan af. Hij is erg droog, smaakt overwegend noterig, amandel, heeft een mini-tinteltje op de tong en dat is het dan ook. Vooral die noterige smaak kom ik vaker tegen bij witte wijnen die mijns inziens al eerder geopend hadden moeten worden. Ik zal weer eens mijn voorraad wit onder de loep nemen om te redden wat er te redden valt. Dit is in ieder geval een wijn die ik best nog wel een keer in combinatie met kaasfondue wil proberen, maar zonder spijs vind ik er niet veel aan.