02 september 2011

O1 Ouno DO Toro 2006

Door de enorme mondiale aandacht die CabernetDay gisteren kreeg via de Social Media, zou je bijna vergeten dat het gisteren ook nog eens Tempranillo dag was. Ik weet niet waar dat vandaan kwam en wie dat organiseerde, maar ik zag voldoende tweets voorbij komen. Vandaar dat ik dat vandaag nog even inhaal. Voor €5,82 gekocht bij de Makro, alcoholpercentage 13,5% en het zou ook nog een biologische wijn zijn. Dat laatste neem ik voorlopig nog maar even met een korreltje zout zolang er geen eensluidende regelgeving bestaat op dit gebied. Wat ik tot nu toe altijd nog ben tegengekomen bij biologische wijnen is veel droesem. Ook bij deze fles weer. Niet helemaal leegklotsen in de karaf dus. Ook heeft deze wijn geen houtopvoeding gehad, dat was ik tot nu toe bij mijn tempranillo recensies nog niet eerder tegengekomen. Zou ik misschien nu dan de karakteristieken van deze druif echt gaan meemaken? Op het etiket staat het druivenras "tinta de toro" vermeld, maar dit is een synoniem voor de tempranillo. Hij komt dan ook nog eens uit het gebied Toro. Diepe donkerrode kleur in het glas. In de neus zit iets van een stinkertje, beetje potgrond. Ook overrijp rood fruit zit erin, beetje rozijnen ook, pruim. Mooi fruitig aroma! Daar hou ik wel van. De eerste slok onthult inderdaad gedroogde pruim en rozijn. Hij neigt zelfs een beetje naar de port-kant te gaan. Mini-zoetje in de aanzet, maar daarna nemen de zuren het over, niet overdreven echter. Prachtige balans tussen die twee. Rode bessen. Tannines zijn er best wel. Beetje korte afdronk, smaak blijft niet lang hangen, maar het verlangen naar een volgende slok wordt daardoor alleen maar groter. Vanwege de tannines niet zo heel erg geschikt voor een beginnend wijndrinker, maar als je van eerlijke fruitige wijnen houdt, dan is dit een goede keus.