15 april 2022

Louis Jadot Domaine Gagey AOC Beaune Premier Cru Beaune Toussaints 2009

louis-jadot-domaine-gagey-beaune-toussaints
Ik moet me inhouden om niet iedere dag Pinot Noir te drinken, de voorraad groeit. M'n favoriete druif. Zoveel landen, zoveel wijnregio's met ieder z'n specifieke karakteristieken en ik kan ze allemaal waarderen. Vandaag heb ik weer een klassieker in m'n glas en dan bedoel ik natuurlijk uit de Bourgogne. Oogstjaar 2009 maakt 'm ook niet echt meer een jonkie en ik schenk 'm maar weer eens in een lekker groot glas zodat-ie de ruimte heeft en kan ademen. Een "worteldag" vandaag, uit biodynamisch oogpunt ongunstig om dan wijn te drinken. Toch trek ik 'm open. In het glas helder, rood van kleur met baksteenrood in de rand, intensiteit 2 uit 5. Zwak aromatisch, aards, rood fruit, aardbei, kreupelhout, kruidig, na drie uur open is het toch het fruit dat de overhand heeft. In de mond beendroog, hoge zuren, licht drogende tannines, meer strak dan filmend. Lage smaakintensiteit maar dat is bijna standaard bij Bourgogne Pinot Noir, bosaardbeitjes, een houttoets, aards. Helaas lijkt het of oogstjaar 2009 voor wat betreft dit exemplaar zijn beste tijd heeft gehad. Al heel snel komen er oxidatieve tonen, alsof de wijn te warm heeft gelegen. Dit is niet zomaar alleen ouderdom, dit riekt naar vermoeidheid. Een uitgebluste wijn. Ook de karakteristieken van zowel druif als regio zijn niet duidelijk aanwezig. Erg jammer. Alcohol is 13,5%, achttien maanden houtrijping, verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.