21 januari 2022

Wijndomein St. Martinus BGA Limburg '7 Zonden' L7ZO2021

wijndomein-sint-martinus-zeven-zonden
Niet alleen is de "Zeven Zonden" een blend van verschillende druivenrassen maar ook van verschillende jaargangen waardoor ik geen onderscheid zou kunnen maken wanneer ik een nieuwe blog post. Die zou dan dezelfde titel dragen en Google raakt ervan in de war. Dat wil ik natuurlijk niet op m'n geweten hebben dus ik voeg bij de tweede versie die ik nu bespreek het lotnummer toe. Een groot verschil met het exemplaar van vandaag is de combinatie aan druivenrassen. Vorige keer waren het er nog drie, nu zijn alleen de cabernet cortis en de cabernet cantor overgebleven. De pinotin heeft het veld moeten ruimen, voor nu. De oogstjaren zijn 2018, 2019 en 2020. De houtrijping vond plaats in een mix van Amerikaans en Frans eiken. Het alcoholpercentage is dit keer een whopping 15 procent! Ja, we hebben het nog steeds over wijn uit Nederland. Deze editie is wel iets anders van karakter en smaak ten opzichte van de vorige maar ook deze keer komt hij weer bij mijn aanraders. In het glas diep paars gekleurd, intensiteit 3 uit 5. Licht aromatisch, hout, boers, kruidig, rijp zwoel zwart fruit, leer, chocolade. In de mond een gedoseerd zoetje, hoge zuren, ronde tannines 2 uit 5, iets drogend, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, hout, rijp zwart fruit, animaal, leer, de smaak van melkchocolade blijft tussen m'n kiezen plakken. Ik schonk hem bij een enorm pittige chili con carne en die combinatie pakte heel goed uit. Ten opzichte van de vorige editie vind ik 'm iets fruitiger geworden maar dat kan met wat jaartjes opleg zomaar veranderen natuurlijk. Gelukkig heb ik ook dit keer meerdere flessen ingeslagen zodat ik de ontwikkeling ervan kan volgen.