11 januari 2021

Cramele Recas DOC Recas Solevari Reserve Fetească Neagră 2017

Voor m'n gevoel is het alweer even geleden dat ik rood op heb en vandaag kan ik mezelf niet langer bedwingen. De fetească neagră heb ik slechts één keer eerder geproefd en dat werd gelijk een aanrader. Ik hoop op weer een positief resultaat. Dit keer eentje uit Roemenië, vrijwel zeker houtopvoeding op groot Slavonisch eiken, alcohol is 13,5%. In de druifbijbel wordt de oorsprong van de druif toebedicht aan de republiek van Moldavië en het Moldavische gedeelte van Roemenië. Ik kan alvast verklappen dat deze ook weer bij m'n aanraders komt. Kruidig in de neus, licht rokerig, potloodschaafsel, zwart fruit, animaal, leer, rood fruit, vanille, complex. In de mond droog, verfijnde zuren, mini-bittertje, fris, fruitig, middellange afdronk. Vrij hoge smaakintensiteit, rokerig, zwart fruit, kersen, bessen, leer, koffie, potloodschaafsel, rood fruit, enorm sappig. Wauw, hier blijf je van nippen. Complexiteit voor een zacht prijsje, verkrijgbaar bij De Proeftafel te Zeist.