29 maart 2019

Steenberg Estate WO Western Cape Sparkling Sauvignon Blanc Brut

Op een mega-grote proeverij had ik al eens een sprankelwijn geproefd vervaardigd van louter sauvignon blanc-druiven, ik was hierdoor aangenaam verrast. Mede doordat de organoleptische eigenschappen van de druif zo goed behouden waren gebleven. Vandaag plop ik weer een bubbelwijn open van diezelfde druif. Gelijk moet ik zeggen dat hij wat tegenvalt in vergelijking met m'n eerdere ervaring. Veel minder sauvignon blanc-achtig. Eigenlijk doet hij me meer aan een Prosecco denken. In de neus heel erg "appelig", groene appel, Granny Smith en ook limoen en citroen. Het "groene" karakter, de buxus, de kruisbes... waar zijn ze? In de mond hoge zuren (uiteraard), een klein "brut"-zoetje, citroen, limoen, grapefruit. Heel correct allemaal maar voor hetzelfde geld had ik een betere Prosecco kunnen kopen met meer diepgang. Alcohol is 12,5%, geen hout, verkrijgbaar bij Wine In Black.