06 maart 2019

Bodegas Salentein DO Mendoza Valle de Uco 'Elevado' Selected Red 2016

De wijnen van Bodegas Salentein staan behoorlijk hoog aangeschreven. De eerste die ik van dit huis mocht proeven kwam meteen bij mijn aanraders, die was van 100% malbec. Nu heb ik 'zeg maar' een instapmodel, prijzen vanaf €6,95 online, een blend van malbec en merlot, alcohol is 13,5%, geen hout. Een verlaat verjaardagsgeschenk. De fles heeft een schroefdop en om eerlijk te zijn heb ik er vooraf maar weinig vertrouwen in. Ik schroef de fles open op een 'bloem-dag'. Vanaf de eerste slok ben ik 'gepakt'. Hij boeit me. In de neus rood fruit, bessen, bramen, rozenbottel, licht kruidig, licht aards. In de mond een zoetje, hele fraaie zuren, speekselopwekkend, sappig, zachte tannines (1 uit 5), perfect gebalanceerd bittertje. Intense smaak, rijpe zwarte kersen, bessen en bramen, aardse tonen en tegelijkertijd fris, droppig, salmiak, stophoest, zeer hoge doordrinkfactor maar ook de filosofie-factor neemt toe bij elke slok. Ik vind 'm geweldig! Uiteraard komt ook deze bij m'n aanraders.