11 juli 2017

Lifewines WO Western Cape Life is to share Rosé 2016

Een blend van de druivenrassen syrah, merlot, pinotage en cinsault, alcohol is 12%, geen hout, verkrijgbaar bij de AH. Van alle rosé's van de 'Appie' die ik tot nu toe heb geproefd vind ik deze de minst lekkere. Dat is subjectief maar ik vind hem kwalitatief ook nog eens de minste. Twee punten die in z'n voordeel spreken, tenminste, wanneer je daar bevattelijk voor bent: de uitmonstering en het feit dat het een biologische wijn betreft. Het is een hippe fles, beetje jammer dat er een plastic folie-laagje omheen zit. Niet goed voor het milieu en je kunt niet zien hoe vol de fles is. Van het biologische aspect hoopte ik toch meer te kunnen proeven. Juist deze rosé kwam erg synthetisch op me over, gekunsteld. Weinig aromatisch, beetje watermeloen. In de mond enorm hoge zuren, het lijkt wel aangezuurd. De smaak van citroen, geen enkel stukje rood fruit te bekennen. Mijn bescheiden advies aan de Category Manager Wine Spike Huisman bij de AH: dump deze rosé uit het assortiment, verhoog de prijs van de Stormhoek rosé met een euro en laat die in alle schappen op ooghoogte zetten. En dan mogen ze ook best iets aan het etiket doen.