06 februari 2014

Provins Valais AOC Valais Heida 2011

Nog steeds bezig met het legen van m'n voorraad witte wijnen van 2011. Vaak noteer ik zo'n beetje dezelfde geur- en smaakindrukken bij witte wijnen van twee, drie jaar oud. Het hele frisse fruit is er vanaf en maakt plaats voor wat rijper fruit, kruidigheid en wat vettigs, iets olie-achtigs. Vandaag trek ik een wijn open die ik uit Zwitserland heb meegenomen. Voor wat betreft het benoemen van druivenrassen zijn het maar rare jongens, die Zwitsers. Zo noemen ze bijvoorbeeld het druivenras cornalin, humagne rouge en het druivenras rouge du pays, cornalin. Toen ik in de winkel dit etiket zag dacht ik dan ook met een voor mij nog onbekend druivenras te maken te hebben: heida, op het achteretiket stond een synoniem: païen. Thuis in de boeken gedoken en het blijken dus allebei weer synoniemen te zijn voor de savagnin blanc. Niet geheel onbekend voor me dus. In de Jura maken ze daar prachtige wijnen van. Alcohol is 13,5%, geen hout. In het glas een vrij donkere stro-gele kleur, intensiteit voor wit 3 uit 5. In de neus zonnebloemolie, ingedroogde honing, perzik, mango. In de mond droog, kruidig, een bittertje, hoge zuren, filmend, vettig. Smaken van vooral zonnebloemolie en perzik. Best nog een hoge smaakintensiteit en in combinatie met het gerecht van die avond, paella met kip, garnalen en rivierkreeftjes, helemaal niet verkeerd. Volgens mij zeg ik het wel vaker maar de iets meer belegen witte wijnstijl bevalt me absoluut.