15 november 2011

Quara Cafayate Valley Tannat 2007

De Nettorama, ik kom er niet vaak omdat er geen bij mij in de buurt zit, maar wanneer ik er eentje zie, kan ik niet anders dan kijken waarin zij zich onderscheiden van alle andere supers qua wijn. Prijs €4,49 alcoholpercentage 13,5%. Kun je voor die prijs een complexe wijn verwachten? Niet in die zin dat je elke 10 minuten weer iets anders in je glas ruikt, maar toch merk ik wel degelijk verschil tussen net ingeschonken en eventjes laten staan. Daar alleen al om verdient hij een pluspunt. Dat hij uiteindelijk ook nog eens naar mijn smaak is, gewoon lekker dus, is redelijk speciaal; ik word namelijk steeds kritischer voor wat betreft wijn. In het glas is hij dieprood tot paars. Op de stille spiegel een hint potloodschaafsel, na het walsen komt er kruidigheid opzetten. Die valt bij de eerste slok ook gelijk op alsmede het frisse mondgevoel dat de wijn je geeft. Tannat wordt altijd met tannines geassocieerd, maar in deze wijn vind ik ze nog wel meevallen. Gemiddeld zou ik ze willen noemen. Er zitten frisse zuren in, tonen van leer en tabak en na een kwartiertje in het glas ruik ik opeens stophoest en viooltjes. Tenslotte zit er in de middellange afdronk nog een mooi bittertje. Eerder deze avond proefde ik nog twee wijnen die ik heb uitgespuugd, van deze wijn echter slik ik graag wat slokjes door.