26 januari 2024

Wijndomein St. Martinus Zusje 2022

wijndomein-sint-martinus-zusje
Deze wijn trok ik spontaan open bij het dessert na een lange avond tafelen met kleine hapjes. Ik had geen zin om in gezelschap analyserend bezig te zijn. Normaal gesproken pak ik m'n proefnotitieboekje en een pen erbij wanneer ik een voor mij nieuwe wijn open maar vandaag niet. Wel liep ik even weg om wat steekwoorden op m'n computer in te typen. Dit is inmiddels mijn derde bespreking van Zusje, eerder proefde ik de 2018 en de 2020. Met deze 2022 heeft wijnmaker Stan Beurskens zichzelf weer eens overtroffen. Deze wijn is weer verfijnder geworden. Was de 2018 nog een beetje plakkerig zoet, zo is de 2022 verre van dat. De balans tussen frisse zuren en weelderig zoet is perfect. Aroma's en smaken van muscat, rijpe witte peer, watermeloen. Zoet, fris, zuur, floraal, intense smaak. Dit is té lekker. Hier hoeft niet eens een mooi dessert of een prachtig gerecht (zoals foie gras) bij. Dit zusje is een feestje in je mond. Drinkt veel te makkelijk weg. Alcohol is slechts 9%, geen hout, een blend van solaris en muscaris. Aanrader.