19 januari 2024

Château les Bugadelles AOP La Clape Cuvée des 4 Vents 2020

chateau-les-bugadelles-la-clape-cuvee-des-4-vents
Op vakantie in Frankrijk dronk ik de witte versie van deze 'La Clape' van Château les Bugadelles. Die was zo lekker dat ik daarvan een paar flesjes weer mee terug naar Nederland heb genomen, een bespreking volgt ongetwijfeld nog op Wijn-Blog. De rode versie had ik niet geproefd maar die wilde ik ook wel eens proberen, dat ga ik vandaag dus doen. Een blend van de druivenrassen syrah, grenache noir en mourvèdre. Een GSM-wijn dus maar dan in een andere volgorde. Meestal staat de druif met het grootste percentage vooraan in de rij. De exacte verhoudingen heb ik echter niet kunnen terugvinden. Alcohol is 14,5% en slechts 30% van de wijn mocht in hout rijpen, een jaar lang in tweede- en derdejaars Frans eiken. Die houtrijping is goed verborgen, zowel in het aroma als de smaak. Deze wijn is puur op het fruit gemaakt. In het glas licht nevelig, donkerpaars van kleur, intensiteit 3 uit 5. Aromatisch, zure rode kersen, rode bessen, rabarber, klein beetje boers, rustiek, leer. In de mond een klein fruitig zoetje meteen gevolgd door hoge zuren, speekselopwekkend, sappig, strak, op de tanden drogende tannines (3 uit 5), klein bittertje, middellange afdronk. Geconcentreerde smaak, zure rode kersen, rode bessen. Eigenlijk stopt het daar wel zo'n beetje. Absoluut geen complexe wijn, een wijn voor alledag, heel fruitig, goed doordrinkbaar. Verkrijgbaar bij de Intermarché in Zuid-Frankrijk.