12 januari 2024

Bodegas Aragonesas DO Campo de Borja Viñas Viejas Garnacha Eslizón 2019

bodegas-aragonesas-eslizon
Van oorsprong een Spaanse druif dus "garnacha" is dan ook zijn officiële naam. Al jaren rubriceer ik 'm onder "grenache" en dat blijf ik doen. Van dit exemplaar beschreef ik eerder al oogstjaar 2018, nu zijn opvolger. Alcohol is 14,5%, slechts vier maanden rijping in Frans eikenhout. In het glas helder, licht en fel scharlakenrood, intensiteit 2 uit 5. Op de stille spiegel is het weinige houtgebruik toch evident, sigarenkistje, iets rokerig. Na walsen met het glas komt er een animale toon bij, leer, gevolgd door koffie, chocolade. Pas veel later komt het fruit opzetten, rood fruit, bessen, zondoorstoofd zwart fruit, kersen, pruimen. In de mond vrijwel droog, ruim voldoende zuren, strak, klein bittertje, lange afdronk. Intense smaak, nu is het vooral het fruit dat domineert, rijpe zwarte kersen, zwarte bessen, pruim, het hout is aanwezig maar goed in balans. Ook het alcoholpercentage is goed in balans in deze wijn. Een uurtje van tevoren in een karaf overklotsen, hij mag op dit moment best wat zuurstof hebben. Zeer goed op dronk ook nu. Zwoele en warme wijn zonder log te zijn, goed doordrinkbaar, fraaie smaak. Ten opzichte van oogstjaar 2018 is deze iets voller en intenser qua smaak. Meer tertiaire tonen ook. Twee jaartjes extra rust in mijn kelder hebben 'm goed gedaan. Deze komt wederom bij Op Dronk vandaan waar deze jaargang nog gewoon te koop is en mede door zijn mooie prijs maar vooral vanwege de smaak maak ik er een aanrader van.