17 januari 2024

Bierbrouwerij De Koningshoeven La Trappe x Château de l'Horte Vatgerijpt 2023

la-trappe-chateau-de-lhorte
Dit is de eerste keer dat ik een bier ga beschrijven hier op Wijn-Blog. Ik had dat al veel eerder kunnen doen aangezien een aantal bieren die ik heb geproefd echt een brug slaan tussen wijn en bier. Vaak letterlijk zoals het exemplaar van vandaag. Dit bier van het type "Belgian Quadrupel" heeft namelijk twintig maanden gerijpt in eikenhouten vaten waarin de Corbières Réserve Spéciale van Château de l'Horte heeft gerijpt. Het alcoholpercentage is 11% en dit bier is exclusief te koop bij de PLUS. In het glas licht nevelig, lichtbruin, een fijne mousse en kleine CO² bubbels. Behoorlijk aromatisch, kruidig, vlezig, rijp zwart fruit. In de mond een fraai ingetogen zoetje, frisse zuren, elegante bitters, lange afdronk. Intense smaak, vlezig, leverworst, kruidig, zwarte pruim, zwarte kers, kaneel, karamel, een rokerige houttoon. Dit bier is perfect in balans en zeer gastronomisch. Elke wijnliefhebber zal dit bier kunnen waarderen. Er is een beercommunity op internet genaamd Untappd waar je biertjes kunt beoordelen met scores. Deze kreeg van mij de maximale score van 5 uit 5. En ik ben niet scheutig met die punten.