06 oktober 2023

Bodegas Olarra DOCa Rioja 'Cerro Añón' Gran Reserva 2015

bodegas-olarra-rioja-cerro-anon-gran-reserva
Angst voor versnelde veroudering van wijnen uit oogstjaar 2015 gaat voor in ieder geval dit exemplaar uit Rioja niet op. Eindelijk beleef ik weer eens zo'n "WoW!-moment" met wijn. Deze Rioja is doordrinkbaar, complex, smaakvol, interessant. Wanneer ik tegenwoordig voor rode Rioja ga dan neig ik toch naar de Gran Reserva. Het verschilt uiteraard per huis maar over het algemeen gesproken geeft deze mij het meeste plezier. En dat is wat je wilt in een wijn. De blend van gebruikte druivenrassen bestaat uit 85% tempranillo en de overige 15% bestaat uit niet nader gespecificeerde percentages graciano en mazuelo (carignan). Iets nevelig in het glas, dieprood, kleurintensiteit 4 uit 5. Op de stille spiegel hout, twee jaar rijping op Frans en nieuw Amerikaans eiken, teer, tabak, koffie, leer, na walsen met het glas komt daar, niet echt een verrassing, zondoorstoofd zwart fruit bij. Een zijdezacht mondgevoel gevolgd door op de tanden drogende tannines (3 uit 5), voldoende zuren, een redelijk aanwezig bittertje bij de eerste slok, iets later gaat dat wat naar de achtergrond, lange afdronk. Elegante stijl, subtiel, geen "blockbuster", het percentage alcohol van 14% is in goede verhouding met de rest van de wijn. Sterker nog, de wijn is helemaal uitstekend in balans. Het houtgebruik is evident maar mooi geïntegreerd, geconcentreerde smaak, niet intens, fris, zwart fruit, salmiak, zoethout, leer, eucalyptus, licht aards in de finale. Zeer fraaie Rioja, verkrijgbaar bij Wine In Black. Ik maak er een aanrader van.