07 oktober 2023

Marqués de Cáceres DOCa Rioja Gran Reserva 2015

marques-de-caceres-rioja-gran-reserva
Van het Spaanse wijnhuis Marqués de Cáceres heb ik op Wijn-Blog al meerdere keren een wijn besproken maar nog nooit de Gran Reserva, wel Crianza's. Die hadden twaalf tot veertien maanden houtrijping genoten, deze Gran Reserva het dubbele. Twee jaar en een beetje in Frans eikenhout, zowel nieuw als tweedejaars, daarna nog vier jaar flesrijping. De malolactische vergisting vond plaats deels in Frans eiken, deels in Inox. De druivenmix bestaat uit 85% tempranillo, 8% garnacha (grenache noir) en 7% graciano. Het alcoholpercentage bedraagt 14,5%. Twee Rioja Gran Reserva's op rij. De volgorde had ik bepaald naar aanleiding van de aanschafprijs, de goedkopere het eerst. De fles van vandaag is drie euro duurder dan de vorige, beide komen bij Wine In Black vandaan. Had ik het maar andersom gedaan want ik kan alvast verklappen dat de Gran Reserva van Marqués de Cáceres een stuk minder complex is dan de Cerro Añón van Bodegas Olarra. Beide uit het oogstjaar 2015 maar die van vandaag is een stuk gelikter, commerciëler, toegankelijker, een allemansvriend. Ik hou juist wel van wat ruwe randjes en aparte smaken óf in elegantie verpakte complexiteit. Deze is onuitgesproken, zielloos. Vrijwel onherkenbaar ook als zijnde een Rioja-wijn. Dit kan overal vandaan komen. In het glas dieprood, intensiteit 4 uit 5. In de neus fruitig maar op dag twee al oxidatief, het houtgebruik is nauwelijks waarneembaar. Droog, net voldoende zuren, korte afdronk. Rood fruit, bessen, de smaakintensiteit is gematigd. Op dag twee komt er een overheersend bitter bij en wordt het rode fruit vervangen voor zwart fruit. Tertiaire tonen zijn er niet echt. Ik vrees dat dit zelfs met meerdere jaren opleg niet veel soeps gaat worden. Zo zie je maar weer: duurder is niet altijd beter en het wijnhuis doet er in hoge mate toe.