13 oktober 2023

Les Domaines Robert Vic AOP Minervois Maison Robert Vic 2020

les-domaines-robert-vic-minervois-maison-robert-vic
Bij de eerste slok kwam meteen de term 'allemansvriend' bij me naar voren en wilde ik hier een compleet relaas doen over waarom een ogenschijnlijk positieve term voor mij persoonlijk een negatieve lading heeft. Ik hou niet zo van allemansvriendjes daar waar het wijn betreft. Gelikte, commerciële wijnen bestemd om een heel groot publiek aan te spreken, crowd pleasers. Ik hou juist van eigenzinnigheid, scherpe randjes, karakter, ziel, buitenbeentjes, persoonlijkheden... uiteraard wel mits er balans is. Gelukkig werd het bij de tweede slok al een stuk beter bij het exemplaar van vandaag. In m'n glas een blend van de druivenrassen mourvèdre 60%, syrah 20%, grenache noir 10% en carignan 10%, geen houtopvoeding, alcohol is 14,5%. Licht nevelig, paars van kleur, intensiteit 3 uit 5. Gematigd aromatisch, rijpe zwarte kersen, kruidig, fris, eucalyptus, droppig. In de aanzet een fraai klein zoetje gevolgd door speekselopwekkende hoge zuren, een bittertje, meer filmend dan strak, lange afdronk. Hele intense smaak, rijpe zwarte kersen voorop, kruidig, eucalyptus en licht droppig in de finale. Geur en smaak komen weer eens overeen, dat heeft mijn voorkeur, de wijn is niet log of vermoeiend ondanks de smaakintensiteit en het relatief hoge alcoholpercentage. Hij is gewoon goed in balans en heeft een hoge doordrinkfactor. De zuren en het bittertje geven hem nèt dat scherpe randje dat ik nodig heb om hem niet als 'allemansvriend' te hoeven bestempelen. Verkrijgbaar bij de slijter en de wijnspeciaalzaak.