30 september 2023

G.H. Mumm Champagne Brut Le Rosé

mumm-champagne-le-rose
Het aantal sprankelwijnen in mijn voorraad loopt behoorlijk op. Een aantal 'vintages' zijn nog goed te bewaren maar als ik niet voor onaangename verrassingen wil komen te staan dan moet ik op korte termijn toch wel van de 'non-vintages' af. Dan begin ik ook maar gelijk goed met een rosé exemplaar van G.H. Mumm. Max Verstappen heeft dit jaar tijdens de Formule 1 Grand Prix van Japan de punten voor het constructeurskampioenschap veilig weten te stellen. Op het hoogste treetje van het podium mocht hij spuiten met de "Champagne" die geen Champagne mag heten. De Ferrari-bubbel komt namelijk niet uit Frankrijk, laat staan uit de streek Champagne. Het is een Italiaanse bubbel. Zoveel mensen die iets met de autosport te maken hebben zeggen het helaas verkeerd. Maar ja, dat komt omdat Champagne en Formule 1 onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vanaf 1966 tot en met 1999 was Moët & Chandon de "hofleverancier" van de Formule 1, daarna was het G.H. Mumm die vijftien jaar lang de Champagne mocht leveren. Het merk Carbon mocht het vervolgens drie jaar doen en na nog één tussenjaartje Moët & Chandon werd er voor de Italiaanse Trentodoc gekozen. Ongetwijfeld heeft de naam van die sprankelwijn daar ook iets mee te maken gehad. Maar voorlopig kan Ferrari aan de bak want een ander koolzuurhoudend drankje domineert momenteel de Formule 1: Red Bull. Dat drink ik alleen om wakker te blijven wanneer ik naar mijn vakantiebestemming of terug rijd. Qua kleur lijkt het zelfs wel een beetje op de rosé Champagne van vandaag, oranje. Helder, veel koolzuur, fijne mousse. Gemiddeld aromatisch, brioche, autolyse, toast. Droog, hoge zuren, strak, klein bittertje, speekselopwekkend, afdronk middellang. Smaakintensiteit medium, brioche, toast, rode grapefruit, citroen, aardbei. Zeer fraai exemplaar, geen moment te laat geopend hooguit een jaar of twee tot vijf te vroeg. Maar liever te vroeg dan te laat. Alcohol is 12%, vier jaar flesrijping, een blend van 60% pinot noir, 22% chardonnay en 18% pinot meunier, 12% tot 14% toevoeging van rode wijn om de rosékleur te verkrijgen. Te koop bij de wijnspeciaalzaak. De Champagne dan hè, niet de Red Bull...