09 oktober 2023

Kapistoni Winery Shavkapito Qvevri 2019

Wanneer je zoals ik veel wijnen proeft (of drinkt), dan wil je vooral dat een wijn in balans is. Bij een droge wijn moet de verhouding tussen zoet, zuur, bitter, ziltigheid, tannines, alcohol en smaakintensiteit goed uitgebalanceerd zijn om tot een aangename doordrinkfactor te komen. Naarmate je ouder wordt, ik spreek nu zeker voor mezelf, verlaagt je tolerantie voor met name het alcoholpercentage. Wijnen die hoog in de alcohol zitten, vermoeien me nu meer dan vroeger, letterlijk. Soms val ik na twee glazen wijn al in slaap zittend op de bank. Een van de redenen waarom ik bij de aanschaf van een wijn absoluut kijk naar het percentage alcohol. Dat gezegd hebbende, bij een wijn die in balans is valt een hoog alcoholpercentage minder op. De dag na een bezoek aan een restaurant met een uitstekend wijnarrangement, open ik iets dat laag in de alcohol zit. Het wordt deze qvevri wijn uit Georgië met de voor mij nieuwe monocépage van de druif shavkapito, de alcohol zit op slechts 12%. In het glas helder, donker magenta tot licht paars van kleur, intensiteit 3 uit 5. Gematigd aromatisch, zure kersen, rode bessen, rabarber, rode grapefruit, rozenbottel, fruitig. In de mond droog, hoge zuren, licht op de tanden drogende tannines (2 uit 5), klein bittertje, sappig, speekselopwekkend, meer strak dan filmend, lange afdronk. De intensiteit van de smaak is niet heel hoog, de concentratie ervan wel. Alles wat ik ruik proef ik ook, zo heb ik het 't liefst. Zure kersen, rode bessen, rabarber, rode grapefruit, rozenbottel. De doordrinkfactor is hoog en de balans is goed. In de verte lijkt hij een beetje op een eenvoudige Spätburgunder, niet heel complex. Dit exemplaar en meerdere wijnen van Kapistoni Winery zijn te koop bij Andere Wijn.