12 april 2020

Domaines Ott* AOC Côtes de Provence Château de Selle Cru Classé Rosé 2018

Naam, faam en prijs leiden mij niet af van de essentie: de inhoud. Of een fles rosé van vijfendertig euro nou ook vijf keer lekkerder smaakt dan één van zeven euro waag ik te betwijfelen... nee, kan ik subiet naar het land der fabelen verwijzen. Op voorhand... zonder hem geproefd te hebben. Bam! Dat is er uit. Het is mijn nieuwsgierige aard die mij toch doet besluiten tot de aanschaf van een fles Château de Selle van Domaines Ott. En natuurlijk schept deze rosé een bepaalde verwachting bij me. Ik ben benieuwd. In het glas heel licht zalm-oranje, zo'n lichte rosé heb ik nimmer gezien. Al eerder verkondigd: het zegt helemaal niets over de smaakintensiteit. Redelijk aromatisch, kruidig, citrusfruit, tropisch fruit. In de mond een heel klein fruitig zoetje, mooie hoge en speekselopwekkende zuren, bittertje, iets meer strak dan filmend. De enorme kruidigheid is het eerste dat opvalt in de smaak. Daarna citroen, lychee, rode appel, grapefruit, een klein dropje in de lange afdronk. Niet koud uit de koelkast serveren, vijftien graden en iets laten opwarmen in het glas. De smaakintensiteit is best hoog, de stijl komt wat boers over. Een beetje zoals de Bandol rosé van Château Pradeaux. Is-ie nou die vijfendertig euro waard? Nee, ik vind van niet. Dat mag wat mij betreft de helft zijn en dan nog kies ik liever voor de wat elegantere stijl van een "Whispering Angel" van Château d'Esclans. Alcohol is 13%, geen hout, een blend van de druivenrassen garnacha, cinsault, syrah en monastrell. Verkrijgbaar bij de wijnspeciaalzaak.