15 november 2019

Vincent Dauvissat AOC Chablis Grand Cru 'Les Clos' 2008

Nou. Ik neem m'n woorden terug voor wat betreft Chablis en houtgebruik. Van de drie Chablis' die ik achter elkaar heb geproefd hadden er maar liefst twee "hout gehad". Ik was altijd in de veronderstelling dat om de strakheid van de wijn te bewaren standaard INOX werd gebruikt. Niet dus. Ook het exemplaar van vandaag heeft houtrust genoten. Deels maar wel in nieuw hout. Na elf jaar flesrijping is dat toch het eerst wat opvalt. Alcohol is 13%. Redelijk intens citroengeel gekleurd in m'n glas. Tonen van gedroogde honing, lychee, citroen, vanille. In de mond beendroog, strakke en hoge zuren. Gemiddeld intense smaken. Citroen, honing, ananas, vanille, ziltig. Het lijkt wel of de wijnen subtieler en eleganter worden naarmate de klassering stijgt. Ik had voor de gelegenheid een dozijn Zeeuwse oesters erbij geprepareerd. Het zilte zeewater overstemde deze Chablis en ik vermoed dat ze bij de Louis Jadot beter matchen. Ik moet eerlijk zeggen dat die van de drie dan ook mijn voorkeur geniet, ook al is het een "gewone" Chablis. Zo zie je maar weer: prijs, klassering, naam en faam... alles staat of valt met de smaak van de proever. Hoewel deze Grand Cru van vandaag totaal geen fouten bevat, absoluut correct is, kwalitatief hoogwaardig, buitengewoon vief voor een witte wijn van alweer elf jaartjes "oud" en ook gewoon "lekker". Toch zal ik me een volgende keer nog eventjes achter de oren krabben voordat ik 90 euro voor een fles wijn zal neertellen. Op zich nog een "koopje" aangezien ik online prijzen van 140 euro zag langskomen. Ach ja, weer een ervaring rijker.