06 september 2019

Domaine Bachey-Legros AOC Santenay 'Les Charmes' Vieilles Vignes 2015

Ik weet dat ik dit exemplaar uit topjaar 2015 heel lang kan bewaren maar ik doe het niet. Ik heb er nu zin in. Wel eerst even flink door de aerator schenken. Intense kleur voor rode Bourgogne, felrood tot magenta, intensiteit 2,5 uit 5. Op de stille spiegel een heerlijk boers en aards aroma, mooi verweven hout, beetje rokerig. Na het walsen komt er eerst een baklading vol rijp kersenfruit op me af. Subtiel gevolgd door rode grapefruit, rode bessen, zure kersen. Zacht in de mond, fraaie zuren, speekselopwekkend, heel sappig, klein bittertje, rijpe en afgeronde tannines, warme en lange afdronk. Vrij hoge smaakintensiteit, kersenfruit voorop, dan het hout en de rokerigheid, grapefruit, rode bessen, de smaak voldoet weer eens geheel aan de verwachting van het aroma. Een heerlijk aardse toon in de finale. Goed herkenbaar als pinot noir. Op dit moment nog niet zo heel complex, daarvoor moet je hem echt veel langer bewaren. Maar waarom zou je? Hij is nu al heerlijk. Lichtjes terugkoelen. Alcohol is 13,5%, rijping van twaalf tot vijftien maanden in Frans eikenhouten barriques waarvan 10% nieuw, verkrijgbaar bij onder meer Wijn Op Dronk.