20 mei 2019

Emiliana Organic Vineyards DO Colchagua Valley Coyam 2014

De tweede biodynamische wijn op rij, nu rood. Voordat ik hem ga "ontleden" eerst even twee opmerkelijke openbaringen. Ik had de wijn op een avond ingeschonken en het glas met nog twee slokken er in laten staan. 's Ochtends vlak voor vertrek naar m'n werk nog even geroken: geen verandering, nog even mooi. 's Avonds weer thuis: nog steeds prachtig en constant. Bijna een etmaal in een open glas! Het tweede opmerkelijke was dat ik de fles met nog ongeveer twee glazen er in maar liefst vier dagen had laten staan, wel afgesloten met een kurk maar dat het potverdorie wel leek alsof de wijn jonger was geworden. Duidelijk tertiaire tonen in het aroma waren omgezet naar fruit-tonen! En dat terwijl ik bij de meeste rode wijnen het al proef wanneer de wijn een dag open heeft gestaan. Overbodig om te vermelden dat ook oogstjaar 2014 weer bij m'n aanraders komt net als ik dat deed met de 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013! Ik ben een avontuurlijke wijndrinker, ik wil zoveel mogelijk verschillende wijnen proeven maar als ik naar een onbewoond eiland gestuurd zou worden en ik mocht maar één wijn uitkiezen voor de rest van m'n leven dan zou het de Coyam zijn. Een "klassieke" neus: rijp zwart fruit, hout, koffie, leer. "Grand Cru Classé"-waardig. Een mini-zoetje, mooie zuren, zacht mondgevoel, fijne en rijpe tannines, bijna volledig afgebouwd, sappig, lange afdronk. Hoge smaakintensiteit, rijpe rode en zwarte kersen, zwarte pruim, tutti-frutti, ingedroogd fruit, hout, koffie, chocolade, leer. Alcohol is 14,5%, dit jaar bestaat de blend uit 45% syrah, 35% carmenère, 8% cabernet sauvignon, 5% mourvèdre, 4% malbec en 3% petit verdot, dertien maanden houtrust waarvan 80% in Frans en 20% in Amerikaans eiken. Verkrijgbaar bij de Albert Heijn XL.