09 augustus 2016

Château Thivin AOC Brouilly 'Reverdon' 2015

"Sjees, sjees, sjees!", om met de woorden van de gebroeders Gé en Arie Temmes te spreken. Wat een fantastische wijn is dit! Ik wist dat ze een goeie Côte-de-Brouilly konden "produceren" dus en route naar ons vakantieadres stopten we bij het Château om daarvan een paar flessen te 'scoren'. Ze bleken vijf verschillende Côte-de-Brouilly's in het gamma te hebben. Ik wilde ze alle vijf! Een wijndoosje heeft echter ruimte voor zes flessen dus er moest nog iets bij. Nou ja, vooruit dan maar, doe dan ook die ene eenzame Brouilly er maar bij. Op het vakantieadres aangekomen had ik alleen maar zin in rosé. Het was simpelweg te warm voor rood. Tot op het moment dat ik een prachtig gegrild kippetje voor het avondeten had geprepareerd, daar moest Beaujolais bij. Ik trok de Brouilly open. Pardon my French maar tering, wat een geweldige wijn! Ik zeg zelf regelmatig gekscherend wanneer iets niet lukt bij bepaalde personen dat ze één moeten worden met het apparaat, de machine of welk ander gebruiksvoorwerp dan ook dat ze op dat moment proberen te gebruiken maar de wijn van vandaag werd gewoon één met mij! Zijdezacht en zalvend. Wat Lourdes zou doen met ongeneeslijk zieken deed deze wijn met mij. Ik zag het licht. Het besef dat er een God op Aarde is die wijn maakt. Zijn naam is Claude Geoffray. Hij heeft mij doen inzien dat er daadwerkelijk nog wonderen bestaan. Wonderen in de zin van wijnen die met hart en ziel worden gemaakt. En dat wij sterfelijken daar voor een schamele elf euro van mogen genieten. Ik voel me nietig en nederig. Ik neem nog een slok. Vooruit, nog heel eventjes technisch dan. Alcohol is 13%, inox om in te rijpen. Donkerpaars in het glas. Zuiver in de neus, licht aards, walnoot, rood fruit, kers. In de mond zijdezacht, minizoetje, zachte en afgeronde tannines. Vers rood fruit, fruit, fruit! Kers, kirsch, walnoot, krenten. Zo blij dat ik weer hernieuwd geloof in wijn heb gevonden, hier doe ik het nou allemaal voor, zalig!