12 maart 2011

Opruiming kelderrestanten

Bij Wijnhandel van Ouwerkerk in Arkel was vandaag een kelderrestanten opruiming. Gelukkig werd ik hierop gewezen door mijn zwager, maar voor de zekerheid heb ik me ook gelijk maar even voor de nieuwsbrief aangemeld. Dit wil ik niet meer missen. Vanaf 9:00 uur konden we terecht. Uiteraard stond ik dan ook om 9:00 uur voor de deur, en ik was niet de enige. Er stond al een tiental mensen met grote tassen, kratjes en steekwagens. Overigens waren er voldoende dozen voorradig mocht je er zelf niet aan gedacht hebben. Vooraf had ik mezelf voorgenomen om niet meer dan 5 euro per fles uit te geven, en dat is me gelukt. Likkebaardend schoof ik langs de tafels waar ook hele beroemde namen tussen stonden, maar die dan bijvoorbeeld €12,50 per fles waren. Ik kon me bedwingen en hield me aan mijn doel. Uiteindelijk heb ik 15 flessen gekocht, die bij elkaar 71 euro hebben gekost. Per fles dus €4,73. Er zitten wat ouwetjes tussen, je kon niet proeven en ruilen mag ook niet, dus het zou best kunnen dat er wijnen tussen zitten die allang over de kop zijn, maar dat is ook gelijk het spannende element eraan. Hieronder de oogst van vandaag op volgorde van leeftijd:

1969 Kressmann Margaux
1972 Pascal Bourgogne Pinot Noir
1985 Château Graves de Brouard Lalande-de-Pomerol
1988 Clos St-Christophe Bourgogne Pinot Noir
1988 Jacques Parent Crozes-Hermitage
1988 Savigny-Marconnet Premier Cru
1989 Château Graves de Brouard Lalande-de-Pomerol
1998 Château des Jacques Moulin-à-Vent (2 flessen)
2002 Château Le Chêne Haut-Médoc Cru Bourgeois
2002 Domaine des Souchons Morgon
2003 Domaine de la Crillonne Cotes-du-Ventoux
2006 Château Grand Ferrand Bordeaux Supérieur
2006 Château Ducla Bordeaux Supérieur
2006 Chénas Cru du Beaujolais

Ik ben heel benieuwd hoe dit alles zal smaken en uiteraard breng ik daarvan hier verslag uit. De opruiming duurde vandaag tot 16:00 uur, dus als je mijn wijnblog vanochtend al had gelezen, had je er nog van kunnen profiteren.