20 april 2024

Calmel & Joseph Villa Blanche IGP Pays d'Oc Sauvignon Blanc 2021

calmel-joseph-villa-blanche-sauvignon-blanc
Op de Facebookpagina van Vins Pays d'Oc IGP zag ik een prijsvraag. Drie wijnvragen dienden er beantwoord te worden en onder de goede inzenders werden de prijzen verloot. Die bestond uit een middag op stap met Harold Hamersma naar drie wijnwinkels waarbij hij zou vertellen over de wijnen die we daar te proeven zouden krijgen en over de regio Pays d'Oc in het algemeen. Harold deed dit in totaal drie keer verdeeld over verschillende weekenden en verschillende locaties. Je kon kiezen tussen Amsterdam, Utrecht en 't Gooi. Het werd 't Gooi. Daar bezochten we de winkels van Siersma, Wesseling en Wexxs. In elke winkel stonden vier verschillende wijnen op de proeftafel waarvan ieder er ook nog twee gratis mocht meenemen. In totaal mocht je dus zes wijnen in het bijgeleverde wijntasje mee naar huis nemen. Het gehele evenement dat de naam "Safari Shopping Tour" kreeg werd uitstekend verzorgd door Pitch Communicatie & PR. Het exemplaar van vandaag komt van Siersma Wijnadvies te Laren. Een Sauvignon Blanc zonder houtrijping en een alcoholpercentage van 12,5%. Met het risico dat ik in herhaling ga vallen maar wijnen van de sauvignon blanc ben ik steeds meer gaan waarderen. Wanneer ik in een restaurant de keuze heb tussen alleen Chardonnay en Sauvignon Blanc, uiteraard afhankelijk van wat ik erbij ga eten, kies ik bijna standaard voor de Sauvignon Blanc. In het glas helder, fonkelend licht goudgeel met groene reflecties. Behoorlijk aromatisch, citrusfruit en tropisch fruit, tomatenblad, gistcellen, floraal, zonnebloemolie. In de aanzet een klein zoetje, hoge zuren, strak, klein bittertje, lange afdronk. Hoge intensiteit en concentratie in de smaak, citroen, limoen, tomatenblad, kamille, ananas, abrikoos. Het schijnt dat er in de wijnwereld niet meer gesproken mag worden over "oude wereld" en "nieuwe wereld" maar ik doe het toch. Dit is een oude wereld Sauvignon Blanc vervaardigd volgens een stijl van de nieuwe wereld. Een hoog "Nieuw-Zeeland-gehalte" voor dit Franse product maar mooi gedoseerd. Deze Villa Blanche doet mij sterk denken aan de Villa Maria en dat is voor beiden een compliment. Al opwarmend in m'n glas word ik alleen maar gesterkt in mijn persoonlijke mening dat dit een uitstekend en een overduidelijk exemplarische wijn voor het druivenras sauvignon blanc is. Bovendien errug lekker. Aanrader.