12 april 2024

Alma Wine Brands Wine of Spain "Wijntje" Tempranillo 2022

alma-wine-brands-wijntje-tempranillo
In spreektaal gebruikt men het woord "wijntje" veelvuldig maar om het nou pontificaal op het etiket van je eigen product te zetten komt over alsof je er zelf niet zo veel vertrouwen in hebt. "Wijntje" is een woord met een denigrerende toon of het zegt iets over de kwaliteit van de inhoud van de fles. Maar ja, de catchphrase "wijnen, wijnen, wijnen!" werd ons ook door de strot geduwd, wellicht dat de producent op hetzelfde resultaat heeft ingezet. Qua marketing is er in ieder geval "out of the box" gedacht. Uiteraard draait het echter om de inhoud dus laat ik 'm maar eens openschroeven. De druiven zijn biologisch geteeld, het alcoholpercentage is 12% en houtrijping heeft niet plaatsgevonden. "Wijntje" is te koop bij de Albert Heijn voor net geen vijf euro. In het glas helder, magenta tot licht paars gekleurd, intensiteit 1 uit 5. Behoorlijk aromatisch, zure kersen, morellen, rozenbottel, frambozen, bloedsinaasappel, rode grapefruit. Qua geur vind ik dit helemaal niet verkeerd. Wel heb ik het idee dat de gebruikte gistsoort een sterke invloed heeft. In de mond gelukkig niet zo zoet als waar ik voor vreesde, het is fruitig zoet en goed gedoseerd, de zuren zijn zeer aangenaam en ruim voldoende, mooi zacht mondgevoel, tannines 1 uit 5, een klein bittertje, een warme en lange afdronk. Hoge smaakconcentratie, gemiddelde intensiteit, zure kersen, morellen, rode bessen, framboos, bloedsinaasappel en rode grapefruit. Wat ik ruik komt ook weer terug in de smaak. Voor wat betreft het druivenras tempranillo is dit zeker niet exemplarisch, ook schieten de smaken nog alle kanten op, er is nog geen samensmelting. Wellicht dat het met een half jaartje rust beter wordt maar dit is zeker geen wijn voor de lange opleg. Dit is een jonge en fruitige wijn die in zijn jeugd gedronken moet worden. De liefhebber van primeurwijnen uit het supermarktsegment zal dit ook lekker vinden. Als je glühwein of sangria wil maken dan is "Wijntje" zelfs een hele goede keuze in mijn optiek. Dit is correct gemaakt, zuiver, foutloos maar als je dan toch "out of the box" wil denken dan zou ik 'm "Slobber" hebben genoemd. Want dit is nou een echt slobberwijntje.