01 maart 2024

Marillier Père & Fils AOC Bourgogne Pinot Noir 2020

marillier-pere-et-fils-bourgogne-pinot-noir
Nog steeds kan ik gniffelen om mensen die mij een fles wijn cadeau "durven" te geven. Vooraf al verontschuldigend: "ik heb er geen verstand van" en "ik weet echt niet wat ik jou nog moet schenken". Vaak zeg ik dan dat een fles met een prijs vanaf een tientje meestal wel goed zal zijn en voor het overgroot gedeelte is dat ook inderdaad zo. Het exemplaar van vandaag komt bij de PLUS vandaan met een prijskaartje van net geen elf euro. Ook nog eens een Pinot Noir uit de Bourgogne dus wat mij betreft zou dat helemaal goed moeten komen. Alcohol is 13% en op het achteretiket staat dat er een "hint of oak" te bespeuren zou moeten zijn. Dat hoeft niet noodzakelijk rijping ín eikenhouten vaten te betekenen, het kan ook zijn dat er hout is "toegevoegd" tijdens het fermentatieproces of rijping in staal. In het glas helder, robijnrood, intensiteit 1 uit 5. Vrij aromatisch in de neus, perendrups en framboos. Geen stalletje, niks boers, geen poep, aardse tonen blijven achterwege. Blind geproefd zou ik denken dat ik hier een Beaujolais Nouveau aan het besnuffelen ben. Het is toch al een wijn uit 2020 dus zo vers is-ie nou ook al niet meer. Wellicht heeft-ie een paar uur zuurstof nodig. In de mond zijdezacht, een heel klein fruitig zoetje, net voldoende zuren, meer filmend dan strak, middellange afdronk. Intense smaak maar ook hier zijn het perendrups en frambozen die de overhand hebben. Dit is voor zowel het druivenras als de oorsprong heel a-typisch. Ik vermoed dat er hier een gistsoort is gebruikt die in de Beaujolais gemeengoed is. Voor wat betreft mijn stelling dat wijnen vanaf een tientje wel goed zullen zijn, is dit exemplaar weer eens de uitzondering op die regel. Natuurlijk is deze wijn helemaal correct, foutloos, een allemansvriend en goed drinkbaar maar wanneer er "Beaujolais" op het etiket gestaan zou hebben dan had ik dat geloofd. Dit een Bourgogne Pinot Noir noemen vind ik een belediging voor Bourgogne Pinot Noir.