23 februari 2024

Marziano Abbona DOCG Barolo Ravera 2013

marziano-abbona-barolo-ravera
Heel benieuwd hoe dit exemplaar zich heeft gehouden over de jaren. Zelf had ik 'm niet zo lang in m'n kelder, ik kocht 'm toen hij al belegen was. Ik weet dus niet onder welke omstandigheden hij bewaard is geweest. Wel weet ik dat ik tot nu toe nog geen enkele Barolo heb gedronken waarbij ik het WoW!-gevoel kreeg. Wellicht bij deze. Een jaar houtrijping in 500 liter vaten gevolgd door twee jaar rijping in 5000 liter vaten en nog eens negen maanden flesrijping, alcohol is 14,4%. In het glas helder, licht rood, oranje in de rand, intensiteit 1 uit 5. Op de stille spiegel hout, vanille, na walsen met het glas komt er aardbei bij, morellen, rode bessen, iets kruidig. In de mond vrijwel beendroog, drogende tannines op tanden en tandvlees (4 uit 5), mooie zuren, strak, sappig, speekselopwekkend, lange afdronk. Hele delicate wijn, het hout domineert het eerste uur, ruim van tevoren karaferen dus, daarna is het fruit aan het woord. Aardbei voorop, rode bessen, morellen, karamel, licht aardse toon. Qua stijl te vergelijken met een oudere Bourgogne, qua smaak heel anders dan pinot noir. Kwalitatief hoogstaande Barolo, eindelijk! En dat-ie al wat ouder is spreekt in dit geval alleen maar in z'n voordeel. Concentratie, elegantie, balans... mijmerwijn. Heer-Luk!