15 maart 2024

Freixenet DO Cava Cordón Negro Gran Selección Brut

freixenet-cava-cordon-negro-gran-seleccion-brut
Een blend van de druivenrassen parellada, macabeo en xarel·lo, het bekende trio voor wat betreft Cava. Freixenet is een grote speler op de Cava-markt, wanneer je Sant Sadurní d'Anoia in Barcelona betreedt zie je hun enorme reclameborden boven de gebouwen uittorenen. Het was nog nooit in me opgekomen om een exemplaar hiervan te kopen terwijl ik de concurrent Codorníu wel al twee keer heb besproken. Ik denk dat het lettertype van het merk plus de gematteerde fles me hiervan hebben weerhouden. Het oogt goedkoop. Dit exemplaar kreeg ik een keer cadeau. Dan ga ik 'm maar eens bespreken ook. Alcohol is 11,5%, geen hout, wel de minimale verplichte flesrijping. Bij het inschenken een heftige mousse, snel verdwenen, talrijke fijne bubbelkettingen blijven sierlijk dansen in m'n glas. Helder, heel licht goudgeel gekleurd met een groene zweem. Gemiddeld aromatisch, fris, anijs, floraal, groene appel. In de aanzet een minuscuul zoetje, hoge zuren, strak, middellange afdronk. Geen hoge smaakintensiteit, groene appel, anijs, maïs, citroen, mango. Een prettige palet-cleanser, je smaakpapillen krijgen een reset hiermee. Ik mis de romige smaak van autolyse, dode gistcellen, brood, brioche maar dat hoef je van een relatief goedkope Cava ook helemaal niet te verwachten. In zijn prijsklasse is het een aangename bubbel, verkrijgbaar bij diverse supermarkten.