19 november 2022

Vignoble le Rauly AOP Bergerac Rosé

vignoble-le-rauly-bergerac-rosé
Tijdens onze vakantie dit jaar in Frankrijk doe ik voor wat betreft wijn niet moeilijk. Geen analyses, geen dure wijnen, gewoon een bag-in-box met een inhoud van vijf liter waar ik een week of iets langer mee doe. Aangezien het weer meer dan oké is, wordt het rosé, sowieso m'n eerste keus in de zomer. Normaal gesproken zitten we in de Languedoc-Roussillon maar dit jaar was de Sud-Ouest aan de beurt, de Dordogne. Een streek waar doorgaans veel "Hollanders" vertoeven, dit jaar was geen uitzondering en dan waren we al in het na-seizoen. In het zuiden neem ik altijd de "Terreo", in de Sud-Ouest is deze niet te verkrijgen. Ik koos daarom iets lokaals, Bergerac rosé bestaande uit 70% cabernet sauvignon en 30% merlot, uiteraard geen hout, alcohol is slechts 12,5%. Gekocht bij de Carrefour en omgerekend zou de flesprijs op €2,25 komen. Da's niet verkeerd zo op het eerste gezicht. Eens even checken of de kwaliteit acceptabel is. In het glas helder, mooi intens zalm-roze. Heel licht aromatisch, een zomers regenbuitje, kruidig, droppig, peer, aardbei. In de mond beendroog, fraaie zuren, hele lange afdronk. Gemiddeld intense smaak, de vraag is echter: "wat proef ik nu eigenlijk?" Sowieso spat het fruit er niet uit, zeker niet het rode fruit, wel wat citrusfruit, citroen. Hij lijkt iets stoffigs te hebben maar op een positieve manier, katoen, gistcellen. Het heeft iets weg van een pilsje zonder de koolzuur. Ik kan m'n vinger er niet precies op leggen maar ik vind 'm wel bijzonder spannend. Ver in de finale zit er nog iets aards en droppigs. Ten opzichte van mijn benchmark de "Whispering Angel" zit hij er niet ver vanaf. Ingetogen, elegant, smaakvol, gastronomisch.